Den här hemsidan använder cookies för att garantera att du får den bästa tänkbara upplevelsen när du besöker webbplatsen. Se vår integritetspolicy för mer information om det här. För att godkänna användningen av icke-essentiella cookies, vänligen klicka "Jag håller med"
+46 722 504 420
Nordic Yacht Charter startades år 2000 när vi – Patrik Engdahl och Karen Brown – beslutade oss för
att lämna våra internationella uppdrag på det tremastade segelfartyget Amorina. Efter elva år i
Medelhavet och Röda havet ville vi återvända till Sverige för att bygga upp vår egen verksamhet.
Den 23 meter långa motoryachten Merceditas är ett av Stockholms finaste fartyg och grunden för vår
charterverksamhet i skandinaviska vatten. Idag, mer än 20 år senare, är Nordic Yacht Charter ett
välkänt familjeföretag, under ledning av grundaren Karen, som själv sköter allt från bokning till
underhåll – och vid varje charter skapar hon all mat från grunden.
Sönerna Max och Charlie Engdahl är numera delägare, och arbetar med underhåll och service
ombord. Denna säsong kliver den färdigutbildade skepparen Charlie dessutom in som bolagets nya
kapten!
Väljer du Nordic Yacht Charter kan du räkna med högsta kvalitet och service. Vi ser fram emot en
härlig säsong – och att få välkomna nya och tidigare gäster ombord, för en oförglömlig upplevelse i
Stockholms vackra skärgårdsvatten.
Renoveringen inleddes i slutet av 1999, då Merceditas placerades i segelfartygsdockan på
Beckholmen i Stockholm för vinterindockning. Där revs hela inredningen ut och vi kunde då
konstatera fartygets verkliga kondition. Skrovet var hårt angripet av rost från insidan och stora delar
av skrovplåten samt delar av köl, spant samt tanktak fick bytas. Under sommaren spacklade vi om
skrovet och däckshuset. Det visade sig vara den mest krävande delen av renoveringen. Under tre
månader lade vi på omkring 900 liter handblandat epoxispackel för hand.
Under tiden som skrovet reparerades, påbörjade vi renoveringen av däckshuset som är byggt i
aluminium. Samtliga fönster monterades ur och dålig aluminium byttes ut, liksom alla de 900 nitar
som förband däckshuset med däcket. När plåtarbetet på Merceditas var färdigt i januari 2000,
blästrade vi skrovet både invändigt och utvändigt. Fyra lager epoxifärg sprutades på för att hålla
rosten borta åtminstone i 15 år.
Väl ute ur dockan under sommaren 2000 flyttades fartyget in till Djurgårdsvarvet. Där byggde vi en
helt ny teakinredning. Karen lackade hela inredningen med tio lager fernissa. En stor del av detaljerna
som var i dåligt skick kromades om.
Efter detta renoverade vi de båda huvudmaskinerna. En maskin var i så dåligt skick att den måste
lyftas ur fartyget för att helt byggas om hos Maskinservice i Gävle. Ett nytt elverk på 16 kW och 380 V
installerades, och rör- och elsystemen byttes.
I april 2001 var renoveringen klar och Sjöfartsverket utförde sin slutbesiktning. Efter att ha varit
fritidsfartyg under sju år fick hon nu tillbaka sitt passagerarcertifikat för 32 personer plus besättning.
Den 28 maj 2001 körde vi vår första charter med nya Merceditas. Renoveringen tog sammanlagt cirka
14000 timmar.